söndag 1 december 2013

Lucka 1 - Nobisås

Nobisås

Koka 2 ägg exakt 2 minuter och kyl sedan av dem. 

Blanda 1 tsk salt, 2-3 krm nymalen vitpeppar, 2 msk rödvinsvinäger, 2-3 msk finhackad schalottenlök, 1/2 tsk finhackad vitlök, 1 tsk dijonsenap i en matberedare. Skrapa ur äggen o häll i innehållet i matberedaren. Blanda ihop.



Tillsätt 4 dl rapsolja, lite i taget, tills såsen tjocknar. Blanda i 2 msk hackad gräslök. 

Jag brukar ibland ta mer vitlök och sen blanda i turkisk yoghurt för att få såsen lite lättare. 

Passar till det mesta. Kött, grillad kyckling, biffar mm.

Smaklig spis!

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna! Äras den som äras bör. Jag har fått det här receptet av en kompis och har sedan ändrat i det så som jag tyckte blev godast. Givetvis får ingen ta nån annans recept men jag visste verkligen inte att detta var avskrivet ordagrant. När jag skickade in det här till GP var min tanke att få vara med som foodie med något recept, och inte då just detta. När de sedan bestämde sig för att ta in min text var jag mycket sjuk och i chock efter en hemsk händelse i familjen. Jag hann inte ens reflektera över vilket av mina recept de valde. Jag är uppriktigt ledsen över att det blivit så här, för min avsikt var verkligen aldrig att stjäla någon annans recept. Jag kommer givetvis att kontakta GP imorgon och be dem ta bort mig som foodie. Jag hoppas också att du ber den här personen om ursäkt å mina vägnar. Jag vet verkligen inte vad jag mer kan göra? Har du något förslag? MVH, Erika

    SvaraRadera