onsdag 18 juli 2012

Enkel laxburgare


På sommaren vill i alla fall jag äta enkelt och lite lättare mat än vanligt. Här har jag snabbt mixat en fiskfärs av lax. Jag hann till och med hem på lunchrasten och plocka ihop en burgare av resterna. Lyx!
I bakgrunden skymtar du en liten söt blomformad plastburk perfekt till slattar av såser, pesto och liknande. Jag brukar stoppa ned dem med sås i direkt i matlådan. De är från Rice.

Till ca 8 biffar
1 kg färsk laxfilé, skuren i bitar
1 röd lök (går bra att ersätta med salladslök eller scharlottenlök)
1 kruka koriander, grovt hackad
2 ägg
2 tsk sambal oelek
Salt
Peppar
Smör

Skala löken och hacka den snabbt i matberedaren. Kör laxen tillsammans med löken till en grov smet. Tillsätt äggen. Nu är smeten klar, kör den ej längre i maskinen om du inte vill ha den slät. Blanda i resterande kryddor med annat redskap. Blanda i koriandern och krydda efter smak. Om du gillar stark mat kan du ta mer sambal oelek.
Jag brukar smaka på smeten men kan man också provsteka en liten minibiff. Forma till hamburgare, ca 8 stycken. Stek i smör ca 2-3 minuter på var sida.

Servera gärna som en hamburgare med hemgjord majonäs eller aioli.

Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar