söndag 22 juli 2012

Marängefterrätt med lemoncurd


Vi skulle få gäster och jag hade gjort marängbotten. Jag fick dock rycka in och gå ett jourpass och gästerna fick nobben.

Marängbotten blev lite för stor  för bara oss två så jag delade den och hittade på en smartig dessert i portionsform istället. Jag älskar hemlagad maräng, när den blir så där seg och mumsig inuti och frasig utanpå.

På "en höft" till en person;
4-5 maränger
0,5 dl hallon
0,5 dl blåbär
1 dl vispad grädde eller turkisk yoghurt (eller både och!)
4 tsk lemoncurd
Några blad citronmeliss

Varva alla ingredienser. Klicka lemoncurd lite här och där. Om du tycker det är för sött kan man göra egen syrligare lemoncurd eller utesluta marängerna.

Trevlig söndag på er!
-Johanna

2 kommentarer:

  1. Det här såg ju fantastiskt gott ut! Det var några veckor sedan jag kollade in och det hade ju hänt massa saker med många nya inlägg. Kul!!

    SvaraRadera
  2. oj, så gott! Allt gott i en tallrik. Så klart man tar både yoghurt och grädde :))

    SvaraRadera