söndag 20 februari 2011

Gräsligt på bild, men ljuvligt gott!



Det här är blodpudding på Melkers sätt. Visst ser det helt bisarrt ut? Jag tillhör dem som verkligen gillar blodpudding. Häromdagen satt jag och stirrade på ett blodpuddingsrecept, alltså på hur man gör det från grunden. Men jag kunde inte riktigt komma förbi det där med att jag ska använda rent grisblod. Jag börjar med att försköna den blodpudding som redan finns, men snart ger jag nog mig på blodet också...

Melkers Kryddiga Blodpudding

400 gr blodpudding, skuren i stora bitar
100 gr rökt sidfläsk, tärnat
1 msk smör
1 gul lök, i bitar
2 syrliga svenska, äpplen i bitar

Kryddblandning
1 tsk färsk mejram
1 krm malen kanel
1 krm malen kryddpeppar
1 krm malen ingefära
salt och peppar

Blanda kryddblandningen.
Stek blodpuddingen och fläsket i smör i en stekpanna och smaksätt med kryddblandningen.
Tillsätt lök och äpple och låt steka på i ytterligare några minuter.
Servera det med vitkålssallad och svartvinbärschutney.

Vitkålssallad
1/4 hyvlat vitkålshuvud
1 dl filmjölk
1 msk äppelcidervinäger
salt och svartpeppar

Bara att bland ihop!

Svartvinbärschutney
Blanda 1 dl svarta vinbär med ½ dl cumberlandsås


Jag och sambon njöt i fulla drag med jag ska minska storleken på blodpuddingsbitarna nästa gång. Och dessutom ha i mer fläsk! :)

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar