torsdag 26 maj 2011

En mycket manlig måltid

Min sambo bjöd hem grabbarna på UFC-kväll. Det innebär att de äter något, oftast take away, och sedan dricker öl och kollar på Ultimate Fighting. Mycket slagsmål på TV'n. Som ni förstår brukar jag hålla mig undan. Men ibland blir jag inblandad när det kommer till matlagningen. Den här gången skötte de dock det mesta själva och inspirerades fritt att genomsyra maträtten av Johans favorit, bacon.



Till 6 hungriga personer:
Tag 2 majskycklingar eller annan kycking. Ju större desto bättre. Pensla in dem med Johannas fantastiska marinad. Peppra. "Klä" dem med bacon både på ovan- och undersidan. Ca 5 paket?
Skölj av 2 burkar öl à 33 cl. Stick in dem inuti kycklingen och knyt ev ihop benen på kyckingen så att den ej skall åka ut. Stick hål på ölburkarna genom kycklingen. Ca 2-3 hål. Lättast går det med en vass potatisticka.



Ställ in kycklingen mitt i ugnen på ca 200 grader i 45 minuter. Längre tid ju större kyckling. Ölen kommer att ånga in i kycklingen och göra den mycket saftig!

Ni skule sen ha sett hur de dissekerade kycklingen inför uppläggning. Styckmord är het enkelt inte deras grej. Jag burkar helt enkelt ta ut ölen. Dela kycklingen över bröstbenet. Sedan trycka till med kniven vid sidan om ryggraden. Då har du 2 fina bitar. Sedan lyfter du i benet och skär mellan benet och bröstet. Då blir det 4 fina bitar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar