lördag 21 maj 2011

Pesto

Jag älskar pesto. Det går att använda till så mycket! T.ex. min favoritlax med pestotäcke, att blanda med turkisk yoghurt till sås eller bara som den är till pasta eller något annat gott. Det bästa är att det är så enkelt! Man behöve rinte heller vara så supernog amed proportionerna.

Egentligen ska det ju ingå pinjenötter men dels är de dyra och dels kan man få "pinjemun" av gamla pinjenötter. Jag bruakr använda mig av lite av varje. Hittills har jag provat valnötter, mandel, solrosfrön och cashew. Alla funkar bra! Däremot har jag provat pumpakärnor och det gillade jag inte lika mycket.



Lägg i ca 2 dl nötter (cashew, mandel, valnöt eller solrösfrön) i en matberedare. Skala 2 vitlöksklyftor och släng i dem. Skölj av en kruka basilika och lägg i bladen. Släng de grövre skaften. Häll i en liten påse ruccola. Skär i bitar en parmesan (ca 100 gr) och lägg i. Kör i gång matberedaren och under tiden låter du ca 2 dl olivolja rinna ned.



Ibland har jag inte haft någon parmesan hemma utan tagit en rejält lagrad hård ost av annan sort. Det funkar också, men parmesan är godast!



Förvara peston i kylen i en burk med lock. Det översta skiktet kan mörkna men för att förhindra detta kan man täcka peston med ett tunt lager av olivolja.

Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar