tisdag 24 maj 2011

Johannas fantastiska marinad!


Första gången mamma bjöd min pappa på middag så lagade hon Chicken d'Amour med den här marinaden. Den funkar till både kyckling och kött. Jag har modifierat min mammas recept något och när jag pratade med henne om det så verkade det som om att hon har ändrat sitt recept på samma sätt!

½ dl olivolja eller solrosolja
½ dl sweet chili sås
½ dl ketchup
½ dl kinesisk soja
salt
peppar
1-2 pressade vitlöksklyftor

Blanda!

Jag brukar förvara i en plastflaska i kylen så att det altid finns hemma. Om du t.ex. penslar in en kyckling inför ugnsgrillning så kan du dutta på från flaskan. Annars kan du ju inte spara marinad som "kontaminerats" av ev bakterier från kyckingen.

Jag brukar oftast använda den till ugnsgrillad kyckling, men också som smaksättare i biffar eller som marinad på fläskfilé eller fläskstek.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Jag helstekte två kycklingar i ugnen igår med denna underbara marinad och gjorde sedan sås på det där göttiga. Jösses, så gott det blev - hela familjen var helt frälsta. Tusen tack för toppenrecept, det använder jag garanterat snart igen!

    Gott Nytt År på dig! *kram*

    SvaraRadera