onsdag 29 december 2010

4 hour body- experiment!



Jag läser just nu en bok som heter 4-hour bodyim Ferris. Man kan grovt säga att den handlar om vad man bör äta för mat för att vara så fit som möjligt, må så bra som möjligt och så handlar den om sömn, sex och träning. Många intressanta saker helt enkelt!

Jag håller verkligen inte med om allt och det är uppenbart att Tim Ferris ofta utgår från en amerikanskt perspektiv. Han skriver en del om kosttillskott som vi inte har här och använder sig till ex av flytande äggvita på dunk. Blä!

Principerna liknar egentligen hårddragen GI. Alltså ät mycket protein och grönsaker. Fett är också ok.

Ingen vit mat utom blomkål!
Inget ris, pasta, potatis, bröd.
Inga mjölkprodukter förutom smör och keso. Anledningen skall vara att mjölkprodukterna gör att kroppen utsöndrar mer insulin, som då gör att glukoset tas upp av cellerna, och man lägger på sig helt enkelt. (forskare i Lund har tydligen kommit på detta)
Ingen frukt!
Massor av grönsaker o baljväxter
Drick mkt vatten
Rödvin helt ok, men ingen annan alkohol
Tillskott kalium, kalcium, magnesium, omega3 eller torskleverolja (blä!).

Så ska man bestämma en dag i veckan (förslagsvis lördag)som är ens "fria dag", eller "go crazy-dag". Då får man äta allt man suktat efter i veckan men ska vara nog amed att dricka mycket vatten, ta olika tillskott och göra några olika styrkeövningar. Det kommer i så fall tom leda till mer förbränning.

Satsa på:
Ägg, proteinrika livsmedel, baljväxter, kött, fisk, skaldjur, massor av grönsaker. Spenat extra bra. Kryddor. Rött vin
Proteinshakes ok tex vid träning.

Du kan läsa mer här http://www.fourhourbody.com/

Jag gjorde i princip så här i våras och gick då ned flera kilon och mådde superrbra. Sen började jag fuska igen. Så nu kör vi här! Jag ska följa vikt, träning, olika omkretsmått och njuta av att laga god mat. Eftersom jag kommer ha den där dagen i veckan då jag får äta vad jag vill så kan det nog bli lättare. Men det här med att vara utan frukt och mjölkprodukter i veckorna, det kommer att bli en utmaning! Jag har köpt sojagrädde och sojamjölk som jag provar med i maten. Men att dricka? Eh, nej tack!

Hoppas du vill följa mitt experiment!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar