fredag 31 december 2010

Timjanskorv



Innan jul gjorde jag korv för första gången. Det var kul men lite jobbigt. Om jag säger så här, det finns en anledning att man ska göra en sats och inte två och en halv.... ;)

Receptet har jag fått från mamma och det är samma som min mormor brukade göra. Jag rekommenderar att man smakar på smeten. Jag tycker det är lite äckligt att smaka på rå smet, men min skulle ha behövt lite mer salt.

MORMORS JULKORV ger 2 1/2 kg korv

500 g nötfärs (jag tar mer av detta ca 1kg)

500g fläskfärs (jag tog mindre ca 3hg)

500 g späck

500 g potatis 7-8 hg potatis

7-8 dl mjölk lite mer mjölk minst 1 liter

1 ½ - 2 mask salt

2 tsk stött kryddpeppar

1 tsk stött vitpeppar

1 msk timjan

ca 5 m krokfjälster

Till ingnidning: 1 msk salt, 1 msk strösocker, 1 tsk kalisaltpeter (salpeter, finns bland kryddorna)




1. Koka upp mjölken låt den kallna kan du göra dagen innan

2. Skala potatis–koka 10 min– alltså ej genomkokt– ta jämnstora potatisar- kallna dagen innan går bra

3. Kör köttsorterna två gånger i kvarnen på finare skiva

Mal späcket men på grövre . Kör även potatisen kör ut det sista i kvarnen med smörgåspapper

4. Blanda allt + kryddor MEN ej all mjölken. Tag först bara hälften av mjölken och låt det gå en stund utan att fettet kryper ut . Späd efter hand med lite mjölk i taget . Korvsmeten skall vara ganska lös

Skölj fjälstrena i vattenstrålen. Dra på dem på korvhornet

5. Stoppa korven. Det brukar räcka med 3 1/2 meter m ibland.

&. Gnid in korvarna med saltblandningen ett dygn

Frys in!!!




När du ska koka den, låt den så klart första tina. Salta vattnet och lägg gärna i lagerblad och svartpepparkorn. Picka några hål i korven med et potatissticka. Servera med potatismos eller blomkålsmos, senap, ketchup och någon smarrig grönsak.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar